Vi bruger 10 års ekspertise og vores egen design- og byggemetode til skabe god adfærd på skoletoilettet
Ovenstående er den meget korte version af, hvordan vi arbejder med skoletoiletter. Hvis du er nysgerrig på den lidt længere version, så læs gerne med, lige nedenfor.
Byggeriet ligger grundstene, for det gode skoletoilet
Et skoletoilet er et specialiseret funktionsrum, der skal holde til et stort brugstryk - i gennemsnit bliver hver enkelt toiletkumme på et skoletoilet brugt, hver skoledag, svarende til fire børnefødselsdage. At rummets fundamentale opbygning er designet til at håndtere denne besøgstrafik, er derfor vigtigt. Kvadratmeterne skal altså fordeles således, at besøgstrafikken kan afvikles på bedst mulig vis, når rummet er i funktion. Det betyder blandt andet at:
Rummets opdeling skaber et godt “flow”, og ikke sænker trafikken
Der er et tilstrækkeligt antal toiletter - men ikke for mange, og ikke for få
Der er indtænkt urinal til drengene, med mindre rummet er et pigetoilet
Der er gjort plads til de rigtige inventarløsninger
Rengøringsvenlighed er en prioritet
Der er altså mange potentielle faldgruber, allerede når det nye rum tegnes - og de vil alle have en markant indvirkning, på kvaliteten af skoletoilettet. Oveni kommer, at selve byggeprocessen bør foregå således, at der er flest muligt penge, til at få de rigtige løsninger. Man bør være meget skarp på, hvor man skal investere, og hvor man skal spare. Sidst, men ikke mindst, er et skoletoilet en anlægsinvestering. Når pengene er brugt og rummet først står færdigt, uanset om skoletoilettet er godt eller dårligt, går der sandsynligvis mange år, inden man kan retfærdiggøre at bruge penge på det igen.
Derfor bringer vi 10 års viden og ekspertise i spil, allerede fra første streg bliver tegnet på jeres projekt.
Vi bruger vores viden om børns adfærd, når vi designer
I en nøddeskal, er et skoletoilet et offentligt toilet, som kun bruges af børn. Og det primære kendetegn ved et offentligt toilet er, at det har mange brugere - brugere der ikke nødvendigvis tager hensyn til hinanden. Hvis brugerne ovenikøbet er børn, så er de oftest uøvede, de skifter hurtigt fokus, eller de har måske bare travlt med at komme til frikvarter. Sagt med andre ord, kan der på et skoletoilet meget hurtigt opstå situationer eller tilstande, der gør rummet uindbydende. Derfor er det vigtigt at rummet, og dets indretning, hjælper børnene med at udvise den adfærd, der skaber det bedste skoletoilet for alle.
Det er ofte lettere sagt end gjort, for der er mange faktorer, der kan påvirke børnenes adfærd. Fælles for disse faktorer er, at de kan optræde i større eller mindre grad, have varierende betydning og variere i måden man håndterer dem på. Når vi designer et skoletoilet, bruger vi derfor vores viden til at skabe en indretning, som kan rumme både en stor brugergruppe og børnenes adfærd. Det vil sige, at vi med vores designprincipper fremmer den gavnlige adfærd, og vi minimerer den mindre gavnlige adfærd - såkaldt “nudging”. Og hvad angår de faktorer, der har allerstørst betydning for børnenes adfærd, er de ofte også de sværeste at gribe an. Derfor har vi selv udviklet en række produkter, som giver os en unik mulighed for at designe gode løsninger, uanset sværhedsgraden af opgaven.
At skabe et godt skoletoilet er en balancegang - lad os hjælpe jer gennem processen
At designe, bygge og indrette et godt skoletoilet er altså en balancegang. Det er en balancegang mellem byggeri, adfærdsdesign og økonomi.
Hvis man i byggeri ligger for meget fokus på trafikafvikling, og laver et rum med flest muligt antal toiletter - de såkaldte “P-bås toiletter” - vil man få problemer med adfærden på toilettet. Man tror at man har bygget en motorvej, men der kommer konstant trafikpropper og “vejsporene lukker”, når et toilet i dagens løb er blevet tilstrækkeligt ulækkert til, at børnene undlader at bruge det.
Har man omvendt for meget fokus på adfærdsfremmende tiltag på toilettet, besværliggør det trafikafviklingen, rengøringen og driften af rummet. Det nytter ikke noget at toilettets brugere udviser perfekt adfærd når rummet er nyt, hvis rummet ikke kan afvikle det nødvenlige brugstryk eller vedligeholdes over tid.
Et skoletoilet er desuden i konkurrence, med mange andre rum på en skole. Derfor vil det i sidste ende altid være økonomien, der skal sætte en ramme for skoletoilettet. Derfor sørger vi for, at I får mest muligt “godt toilet” for jeres penge, uanset hvad jeres budgetramme er.
Tak fordi du læste med.